Angle Gallery Facebook Maurice van Bakel

Archive

Noodzakelijk kwaad

Albert Goederond

Expositie

9 november - 7 december
NOODZAKELIJK KWAAD, Albert Goederond

Door een gang kom je in een kamer met twee deuren. Je opent een van de twee deuren en komt in een kleinere kamer met drie deuren. Je opent een van de drie deuren en komt in een nog kleinere kamer met vijf deuren. Je opent een van de vijf deuren en betreedt een piepklein kamertje met acht deuren. Door een raam zie je de aarde op raketsnelheid in de ruimte verdwijnen. De mentale energie van Albert Goederond is het vuur uit de brander van die raket. Het brandt, het stuwt, het splijt. Het rookt en het stinkt. Het duwt vooruit. Het verteert alle goede en kwade zaken, en laat ze nog een laatste keer schitteren, of misschien juist de eerste keer. Albert vertraagt de raket door de brander tegen een houten plank te duwen. Pyrografie is een folkloristische techniek: tekenen met een gloeiende metaaldraad in multiplex of hout. Hij heeft dit rare, moeizame ambacht naar zijn hand gezet. Vergeleken met gewoon tekenen geeft het branden een kleine vertraging aan de ‘flow’, waardoor de reflectie greep krijgt op het proces. Seven seconds of delay. On Kawara meets Paul Klee. Jenny Holzer fucks Van Gogh. Het resultaat van jaren werk – en decennia voorbereiding – is voor het eerst te zien in deze fantasmagorische show. Elk werk is een versmelting van flowchart, moodboard, stamboom en organogram; een weefsel van logo’s en letters, figuren en beelden, kreten en koppen, nummers en namen; adviezen van of voor anderen en waarschuwingen aan zichzelf; recapitulaties van sleutelmomenten uit het eigen leven en het recente verleden; kruiskoppelingen en dwarsverbanden tussen micro en macro, privé en publiek, fantasie en politiek, high art en haute finance, vastgoed en spiritualiteit. Er zijn fictieve en reële personages – Bernard Agneau, Herman Heinsbroek – die met hun gloedvolle aura het firmament van Goederond verlichten. Albert is geen outsider. Hij heeft overal vrienden. Hij citeert hun spreuken, maar is intussen wel zelf het orakel. Hij is een insider van de hedendaagse netwerksamenleving. De wereld die hij toont, of maakt, is ook de onze. Hij kerft de plattegrond van die wereld in een boom. Hoe meer verbindingen, hoe beter.

 

Camiel van Winkel (kunsthistoricus)

Oktober 2013